Wednesday, June 18, 2014

Siakap Kukus Ala Thai


Dah lama tak membuat ikan kukus. Sebab ikan kukus agak kurang laku di rumah ini. Tapi selaku tukang masak, saya gunakan kuasa veto saya buat ikan kukus when I feel like I want to....hahahaha

So bila baru2 ni dpt pegi Pasar Besar Melaka, saya beli la seekor ikan siakap yg saiznya agak besar dan masih segar. And I was thinking of recipe steamed fish ala Thai yg lama dah saya simpan. 

Istimewanya resepi ni, sbb ia guna daun kesum yg ditumbuk dengan bawang putih. Saya tak ingat website/blog mana yg saya amik resepi ini. Saya salin dalam buku resepi tapi lupa nak salin web addressnya sekali. Diharap tuan punya resepi asal tak kisah ye saya x creditkan resepi asalnya disini.



Resipinya:

Ikan siakap di siang dan dibasuh bersih2. Saya punya ikan, tukang jual ikan dah belah belakang siap2, kalau x boleh je kelar2kan ikan tu. Lepas tu tumbuk daun kesum yg dileraikan dari 3 tangkainya, bersama 4-5 ulas bawang putih. Lumurkan pada ikan.

Then letakkan ikan dalam loyang pengukus. Letakkan 2 btg serai yg diketuk, halia dalam 2 inci yg dipotong halus dan tomato 2 biji yg dipotong2. Renjis2kan sos ikan, serbuk ikan bilis. Tak perlu dah tambah garam sbb sos ikan dan serbuk ikan bilis dah cukup masin. Perahkan jus dari sebiji limau nipis kedalam mangkuk, tambahkan 2 sudu sos cili thai. Kacau sebati. Lepas tu tuang keatas ikan.

Kukus dalam 10-15 minit. Saya terkukus lama, so bila angkat ikan, dia mcm hancur sikit. Tapi tetap sedap ye!

No comments: