Thursday, December 26, 2013

Dalca Daging



Smlm waktu balik rumah for lunch, tetiba teringin nak makan dalca daging dan nak masak for dinner. Mmg dah lama nak masak dalca daging but being a working mother, rasa cam complicated aje nak masak dalca daging for dinner on weekday. But since semua bahan2 dah ada, balik lunch tu saya keluarkan daging dr freezer dan rendam kacang dal sesiap. Kacang dal mmg saya dah lama simpan, konon2 nak pelbagaikan sumber kekacang dalam makanan for healthy balanced diet.

So balik keje ptg, sampai rumah around 6pm, terus jalankan projek dalca daging. Bila daging dah defrozed, keje pon jadi senang, kacang dal pon dah kembang. Daging cuma dalam 1/2kg gitu dan kacang dal dalam 1 cwn. Tapi 1 cwn kacang dal sebenarnya agak byk. Saya baru tau cik HB x suka kacang dal. Spoil nak makan kari katanya....huhuhu. Bayangkan la dekat 10 thn kawen, ni first time saya masak dalca masukkan kacang dal dan baru tau suami x suka....huhuhu

Anyway, cara saya masak dalca daging:

1. Tumis bwg merah, bawang putih, sedikit kulit kayu manis, buah pelaga, bunga lawang dan bunga cengkih dan daun kari sampai naik bau dan bwg sedikit garing.

2. Masukkan rempah kari daging (saya guna 2 pek kecil jenama Baba's...ni la rempah yg sy paling ummph!). Kacau sebati dan bila dah melekat2 tu masukkan sedikit air. Kita x nak rempah tu hangit, cuna kita nak goreng rempah tu sebentar. Lepas tu baru masukkan air byk sikit. Masak lama sikit.

3. Masukkan daging dan kacau sebati. Kemudian masukkan santan (saya guna santan 1 kotak kecil) dan kacau sebati lagi. Masukkan kacang dal. Biarkan masak guna api perlahan. Satu saya belajar pasal kari daging ni, kita kena masak lama tapi mesti guna api perlahan, baru la kari masak cantik dan daging lembut. Ada kot dalam 30 minit saya biarkan ia mereneh.

4. Lepas tu baru masukkan kentang (saya guna 3 biji di potong 4), dan karot (1 biji dipotong bulat2 tebal). Dan bila kentang dan karot dah empuk, saya masukkan sedikit kacang panjang dan terung panjang. Masukkan juga garam secukup rasa. Biarkan masak sebentar lepas tu kira dah siap la dalca daging kita :)


Makan ngan nasi panas2 dan papadom dah cukup la for our dinner smlm :)






No comments: