Tuesday, March 18, 2014

Kuzi Ayam


I am married to a Kelantanese and am very much influenced by the Kelantan cuisines. Tak la pandai masak lagi semua masakan Kelantan but over the past 10 years since being married to my husband, I slowly learn to eat and to cook Kelantan foods.

So far I've tried making nasi kerabu, gulai nasi berlauk, gulai darat, singgang.....

Dan terbaru masak kuzi ayam!

Kuzi ayam ni saya buat ikut resepi kakak biras saya, Kak Ni yg mmg pakar memasak. Dah lama saya simpan resepi dia ni, tapi baru2 ni je baru dtg seru nak masak. Rempah kuzi pon saya dah beli masa balik bercuti kat KB masa CNY.

Kuzi sedap dimakan dengan roti atau pun roti jala. Pada saya, part yg susah or leceh nak masak kuzi adalah part nak sediakan bawang gorengnya tu. Nak kena kupas 1/2kg bawang besar dan ricik halus2 nak digoreng garing (tapi jgn hangit!). Sedangkan mengupas pon dah berair2 airmata, lagikan pulak part nak ricik2. Tapi mujur saya ada Bosch Kitchen Machine yg ada ada gadget utk ricikkan bawang besar ni. At least part tu cepat la sikit keje saya :)

So here is the recipe:

Bahan2:

1 ekor ayam (dipotong kecil2)
1 tin susu cair
1/2 keping manisan/gula melaka 
1/2 inci halia
1/2kg bawang besar (dimayang dan digoreng hingga garing)
1/4kg (250g) cawan kismis (digoreng)
3 sudu besar rempah kuzi
1 tin tomato puree (saiz sederhana)
Hati dan pedal (jika suka) - dihiris nipis
1 labu bawang putih*
1 inci halia* 
4 gelas air

Cara2:

1. Tumbuk bahan2 bertanda * dan perapkan pada ayam buat seketika (saya perap lebih kurang 1/2jam). Goreng ayam hingga agak garing.
2. Kisarkan bersama2 halia, tomato puree, susu cair, bawang goreng, dan rempah kuzi.
3. Masukkan bahan kisar kedalam periuk. Tambahkan 4 gelas air dan masak hingga kuah mendidih dan pekat. 
4. Bila kuah dah agak pekat, masukkan hati dan pedal jika suka. Kemudian masukkan ayam yg dah digoreng dan kismis. Masukkan gula melaka dan garam secukup rasa. Masak sampai kuah agak pekat.

Sedia untuk dimakan :)





No comments: