Sunday, March 9, 2014

My First Pavlova

I had a wonderful weekend recently.

Bukan pegi mana2 pon, it's been a quiet weekend at home. But I said wonderful sbb ada byk benda yg saya boleh buat sepanjang weekend baru ni. I can clean up the house, do ironing and try out new recipes. 

Kalau kemana2 on weekend, selalunya saya akan terkejar2 nak buat all the tasks and of course takde masa nak masak benda2 diluar kebiasaan.

So I made pavlova for the first time!



Seronok, sangat seronok tgk pavlova yg dah siap. Sbb dah lama sgt ngidam nak buat pavlova dan makan pavlova. Mungkin saya ketinggalan keretapi sbb pavlova ni dah lama meletop sana sini. Baik yg buat sendiri atau pun makan kat restoran. 

Saya baru nak cuba!

Anyway, buat pavlova x la sesusah yg disangka. Dan juga sedap tak terkata.

Saya guna resepi Irma Fazlini. Memang menjadi, langsung berbunga2 hati saya. Thank you Irma for sharing the recipe. Walaupun Irma amik resepi asal dr Joy of Baking dan few others tapi Irma pandai modified ikut cara dia dan mmg terbukti menjadik! Saya pon byk kali guna resepi Joy of Baking utk few cakes, ada masanya tak jadi jugak kek tu!

Meringue yg dihasilkan sebelum masuk oven. Tak berjaya dibentukkan dengan cantik. 

Berdebar2 tunggu hasilnya

Taraaa...selepas dibakar dan disejukkan. Nice brown color. Terjadi jugak tebingnya so senang nak letak whipped cream kat atasnya

Saya guna strawberi, kiwi, anggur hitam dan isi buah markisa as topping. 
So it's very colourful!

How pavlova tastes? Meringue tu kat luar rapuh dan bahagian dalam kenyal2 gitu. Irma kata mcm marshmallow...saya x tau, saya x penah makan marshmallow dan x penah rasa nak makan. But the combination of meringue, whipped cream dan buah2an masam mmg sedap eventhough saya bukan penggemar dessert.






No comments: