Tuesday, March 18, 2014

Lemon-Rosemary Roasted Chicken


I've made this few weeks ago, skrg baru nak masukkan dalam blog. I really love making roasted chicken sbb ianya menjimatkan byk  masa memasak dan dapur pon x kecah sgt. Tapi nak buat selalu sgt lak nanti bosan pulak org2 dalam rumah ni. So sebulan sekali cukup la.


So what I did, marinated the whole chicken dengan satu gugus bawang putih yg ditumbuk, 2-3 batang daun rosemary (dipetik segar dari kebun), 1 biji lemon yg dihiris2, sedikit serbuk jintan manis, serbuk lada hitam, serbuk ketumbar, sedikit minyak zaitun dan sedikit garam. Lepas tu simpan kat fridge semalaman. Sebelum masukkan ke dalam oven, potong2 carrots, kentang dan bawang besar dan masukkan sekali ke dalam bekas pemanggang utk dipanggang bersama ayam.


Bakar ayam pada suhu 180C selama 1 jam setengah. Bergantung kepada saiz ayam, kalau ayam kecik, mungkin 1 jam dah cukup. Saya guna saiz ayam yg agak besar so masa keluarkan lepas 1 jam dan check, ada lagi bahagian belum masak, so saya bakar lagi utk 1/2 jam.

Lepas tu alihkan ayam dan bahan2 lain ke dalam bekas hidang, lebihan minyak/lemak yg terhasil dari ayam bakar tu jangan dibuang. Kita buat gravy guna lebihan minyak tu.

Masukkan lebihan miyak/lemak dalam periuk kecil. Panaskan. Masukkan 2 sudu tepung gandum dan kacau guna whisker to make it consistent. Tambahkan sedikit susu segar ataupun air.. Kacau lagi dan tambahkan serbuk lada hitam. Saya masukkan juga cendawan butang dalam tin yg dihiris nipis. Tambah garam jika perlu.

So boleh la makan ayam panggang ni dengan salad. Boleh la feeling2 makan kat Kenny Roger's ye!


No comments: