Thursday, September 18, 2014

Kerabu Sotong


Semalam kepingin nak makan kerabu sotong memandangkan daun ketumbar dan lemon masih berbaki setelah projek Nasi Mandy selesai. Saya memang sangat sukakan daun ketumbar. Tapi jarang membelinya sbb kadang2 gunanya sikit aje. Baru2 ni je saya mula semai pokok ketumbar dan berharap moga2 menjadi la pokok ketumbar saya so tak payah nak beli2 dah. 

Google resepi kerabu sotong ada mcm2 versi maka saya buat keputusan untuk buat kerabu sotong ikut sukahati saya...hahaha.

So apa saya buat, saya bersihkan sotong saiz sederhana dalam enam ekor (saya cuma guna bahagian badan, kepalanya saya simpan utk masak benda lain). Kemudian celur sekejap dalam air mendidih. Then toskan. Saya hiris halus 2 biji bawang merah, 2 biji cili api, 1/2 biji tomato, 2 biji kacang botor (dapat 2 biji aje petik dari pokok tanam sendiri...hehehe. Boleh guna kacang panjang juga sebagai alternatif), sedikit daun ketumbar, 1/2 batang serai. Campur semua dengan sotong. Kemudian tuang dalam 1-2 sudu sos ikan dan perahan jus lemon (dari 1/2 biji lemon). Gaul sebati. 

Wahhhhhh...berselera jadinya makan nasi. Nak diet apa macam ni? Hahahaha

No comments: