Monday, October 13, 2014

Spaghetti with Creamy Chicken Balls


Saya bukanlah penggemar makanan sejuk-beku mcm sausage, nuggets, chicken balls dan mcm2 yg ada di pasaran skrg ni. Tapi tak lah pulak saya tak makan langsung. Still makan, cuma sangat jarang makan dan beli dan masak. Macam tu la jugak dengan makanan proses yang lain - canned food, packet food and so on. Still guna sbb kadang2 mmg mengejar masa dan kadang2 susah nak pegi cari fresh foods. Tapi cuba limitkan la. Sebab processed foods mmg banyak keburukannya dari kebaikannya. Sadly, dizaman moden ini, makanan terproses lebih murah dan lebih senang didapati dari real foods maka dah jadi makanan utama utk kebanyakan orang hari ini.

Tapi kadang2 diakui, I made the wrong choice juga bila saja2 nak makan benda2 mcm ni. Contohnya resepi ini, I made it sbb dah selalu sangat nampak org pos dan share resepi di Facebook. So mcm craving gitu padahal tau bahan2nya mostly adalah makanan terproses.

But somehow the twins rupanya tak suka pon rasa the Ayamas's chicken balls. Ye la, saya sendiri pon rasa pelik dengan rasanya. Mcm rasa plastik gitu. I guess when you get to used to eat fresh foods most of the time, the taste of processed food would be weird, tak gitu? But I'm glad the twins tak suka makan the processed chicken balls but they do love my home-made burger patties and nuggets. Berbaloi sentiasa masak things from scratch.


Anyway alang2 dah masak, saya share kan jugak la resepinya disini. Saya tak dapat nak cari resepi yg asal tapi saya share apa yg saya buat sbb saya buat ikut suka hati je setelah baca sepintas lalu resepi asalnya. Resepi asal makan begitu saja chicken ballsnya tapi saya buat makan dengan spaghetti. Apa2 pon terpulang la ikut tekak masing2 ye!

Bahan2nya:

Bebola ayam (saya guna Ayamas)
Tomato ceri dibelah dua.
1 tin Prego Mushroom Carbonara
1 labu bawang Holland - dipotong dadu
2 ulas bawang putih - dicincang halus
Mozarella grated cheese
Serbuk lada hitam
Spaghetti (direbus berasingan)
Parmesan cheese (optional)

Cara2:

1. Rebus bebola ayam seketika kemudian toskan.
2. Susun bebola ayam dalam bekas casserole dan letak tomato ceri diatasnya (mcm gambar diatas)
3. Tumiskan bawang holland dan bawang putih sampai naik bau (saya selalu guna olive oil bila masak pasta)
4. Masukkan Prego mushroom carbonara cream dan tambah air ikut kepekatan yg diingini. Saya tambah dalam 1 tin air aje. Masak sampai mendidih dan masukkan lada hitam secukup rasa.
5. Tuangkan keatas chicken balls tadi.
6. Taburkan mozarella cheese diatasnya.
7. Bakar dalam oven pada suhu 180C selama 10-15 minit, atau hingga cheese cair.
8.Hidangkan dengan spaghetti dan tabur parmesan cheese jika suka.

No comments: