Thursday, October 15, 2015

Masak Lemak Rebung Dengan Perut



Saya mmg tak pernah masak rebung sebelum ini. Perut lembu pon jarang2. Sebab ini bukan masakan yg familiar dalam keluarga saya, Mak saya tak pernah masak benda2 camni. Mak saya asal utara jadi masak lemak cili api bukan territory dia, apalagi rebung dan perut2 tu. Tapi over the years bila dah pegi belajar dan bekerja banyak makanan baru yg diperkenalkan pada saya oleh org sekeliling termasuk la jenis2 masak lemak cili api ni.

La ni masak lemak rebung dengan perut mmg kegemaran saya - kalau jumpa kat kedai la...hahaha. Susah jugak nak jumpa masakan ni kat kedai2 nasi campur. Ada satu kedai makan kat Masjid Tanah, namanya Kedai Makan Omak Den pada saya masakan lemak rebung + perutnya adalah tersedap saya pernah makan. Tapi tu la, kedainya kat Masjid Tanah which is agak jauh la jugak dengan tempat tinggal saya.

Hari tu saya puasa dan bila puasa tekak ni mula la mereka nak makan mcm2. Dok la teringat kat masak lemak rebung+perut tu. Balik keje, saya singgah Mydin and so happy bila tgk dua2 bahan utama ni ada dijual. 

Balik rumah, google resepi and I decided guna resepi Cik Mat Gebu. Cuma cik mat sbb dia org Johor diorg panggil perut lembu tu babat. Jadi jgn la confuse kalau tgk dia dok sebut babat2 ye...hehehe.

Walllaaaaa....sedap sungguh la berbuka puasa makan nasi panas2 dengan masak lemak rebung + perut ni. Yang bahayanya makan nasi mmg bertambah2 la...huhuhu.

Anyway, utk siapa2 yang nak mencuba, saya cut & paste resepinya utk rujukan.


BAHAN-BAHANNYA :-)
600 gram babat lembu @ perut tuala
500 gram rebung jeruk
3 batang serai, diketuk
2 helai daun kunyit, disiat
1 keping asam gelugor
1200 ml santan cair
400 ml pati santan
Garam dan gula secukup rasa
Air jika perlu

BAHAN-BAHAN KISAR HALUS :-)
6 biji bawang merah kecil
2 ulas bawang putih
1 inci halia
1 inci kunyit hidup
20 biji cili padi kampung

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Rebus babat hingga lembut, toskan dan potong kecil. Rebung jeruk dicuci dan toskan. Masukkan ke dalam periuk bersama2 babat tadi. Tambah bahan2 kisar halus dan serai titik. Gaul rata dan masak sekejap
  2. Tuang santan cair, dan masukkan asam gelugor. Masak hingga rebung lembut, kalau perlu tambah sedikit air. Tuang pati santan, masukkan daun kunyit dan perasankan dengan garam secukupnya dan sedikit gula. Kacau selalu dan biar mendidih dengan api kecil. Masak sekejap dan boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi panas dan lauk2 lain.

No comments: