Thursday, January 2, 2014

Nasi Goreng USA


Masa saya x sihat sbb mabuk2 mengandung, and we dined out most of the time, cik HB sgt suka order nasi goreng USA. Boleh dikatakan setiap malam in a row dia makan nasi goreng USA.

Basically nasi goreng USA adalah set nasi goreng yg ada daging masak merah dan telur mata kerbau. So bila dah kembali memasak, saya pon try buat nasi goreng USA homemade.

Utk resepi daging masak merah, saya guna resepi INI.

Nasi goreng pulak just tumbuk bawang putih dan merah, lepas tu tumis. Masukkan cili kisar dalam sesudu dua, ikut byk mana nasi nak digoreng. Lepas tu goreng sampai cili garing. Masukkan sos tiram sedikit. Untuk rencah, saya guna fish cake yg dipotong nipis2. Lepas tu masukkan karot yg didadu kecil dan masak sampai lembut. Saya masukkan juga kacang panjang yg dipotong pendek2. Lepas masukkan nasi putih dan kacau sebati dengan bahan2 lain. Tambahkan garam ikut keperluan.

Lepas tu hidangkan la nasi goreng tu dgn daging masak merah dan telur mata kerbau.

No comments: