Thursday, May 28, 2015

Nasi Ayam


Saya baru perasan, walaupun saya agak kerap masak nasi ayam sbb tu menu favourite anak2, tak pernah sekali pon resepi nasi ayam masuk dalam blog ni...hehehe

Maybe sbb nasi ayam sgt mudah nak masak. Saya pon masak nasi ayam hentam keromo saja...ada masa ada pengaruh Hainan, ada masa ayamnya siap berempah bagai. Ikut apa je yang terlintas dihati disaat nak masak tu.

Nasi ayam kat atas tu antara versi termudah saya sediakan. Detailsnya (utk sesiapa yang nak tahu)

Langkah 1: 

Siangkan 1 ekor ayam yang dah dipotong2 dan basuh bersih2 (saya perapkan ayam dgn tepung gandum sebentar untuk hilangkan bau hanyir, lepas tu basuh semula). Letak ayam dalam periuk dan masukkan air utk merebus. Air ni kena pandai agak nak letak banyak mana sbb air rebusan tu nak digunakan utk masak nasi, buat sup dan kuah kicap. Lepas tu masukkan sedikit garam dan halia yang dihiris. Rebus sampai ayam masak.

Sementara tu kalau guna beras basmati, boleh la basuh beras dan rendam.

Langkah 2: 

Bila ayam dah masak, angkat ayam dan letak dalam penapis untuk tapiskan airnya. Letakkan ayam dalam bekas besar dan tuangkan kicap manis, kicap masin dan sos tiram. Perapkan ayam selama 30 minit atau lebih. Utk masak nasi, tapis beras yang direndam tadi kemudian masukkan air rebusan ayam secukupnya. Masukkan sehelai daun pandan yang disimpul. Kemudian masak nasi macam biasa. Bila nasi dah masak, renjiskan minyak bijan dan gaul rata.

Langkah 3: 

Untuk sup: tumbuk 2-3 biji bawang merah dan 2-3 biji bawang putih bersama 1 inci halia. Tumis bersama 1 btg kulit kayu manis, 2-3 biji buah pelaga, 1 bunga cengkih dan 4-5 biji cengkih (rempah 4 sekawan). Biarkan sedikit garing. Kemudian masukkan sedikit air rebusan ayam tadi dan kacau rata. Tuangkan semuanya ke dalam baki air rebusan ayam. Rebus semula dan masukkan garam secukup rasa. Bila hidang sup, taburkan daun sup/bawang dan bawang goreng.

Untuk kuah kicap: Asingkan sedikit sup tadi, tuangkan kicap pekat, kicap manis dan kicap masin secukupnya. Saya takde specific sukatan, agak2 rasanya dah sesuai dengan tekak, cukup la.

Utk sambal nasi ayam: Basuh bersih2 5-6 biji cili merah. Kisarkan bersama 3-4 ulas bawang putih, cuka dan sos cili.

Lepas tu boleh la dihidangkan semuanya dengan daun salad, tomato dan timun.

No comments: