Wednesday, May 27, 2015

Sup Tulang Lembu


Been cooking this ages ago...baru sibuk2 nak masukkan dalam blog. Macam ni la cerita seorang mak yang sibuk macam saya, antara urusan kerja dan urusan rumahtangga, manakan lagi dengan hobi berkebun, memasak pastu sibuk jugak nak blogging...hehehe.

Tapi takpe, kita buat je apa yang kita suka dan mampu. Kalau dah gambar masakan tu 6 bulan lepas, tapi ko baru nak terhegeh2 masukkan dalam blog, pon peduli apa kan? It's my blog, I blog because I want to record what I have cooked dan juga buat bahan rujukan di masa depan dan Alhamdulilah kalau ada yang lain juga merujuk, mudah2an ada juga pahala berkongsi perkara yg elok, betul tak?

Takde la nak kata sup tulang kat atas masak 6 bulan lepas. Sebab sup tulang antara menu yang rajin jugak dimasak terutama kalau sempat ke Pasar Besar Melaka. Mesti saya akan beli tulang2 segar simpan buat sup. Cik HB penggemar sup berasaskan daging dan suka aje kalau saya selalu masak sup. Lagipon saya ada periuk tekanan so keje2 memasak sup tulang mmg jadi mudah dan sekejap. Kalau takde periuk tekanan, jenuh jugak nak rebus tulang2 tu dalam 1-2 jam nak bagi lembut. Tu pon belum tentu jugak lembut.

Kalau dengan periuk tekanan, in less than half and hour dah siap merebus. Cuma periuk tekanan ni perlu berhati2 dengan penggunaannya sbb boleh mendatangkan bahaya kalau tak ikut standard procedure yang betul. Ada banyak kes org yg melecur sbb buka pressure cooker tak tunggu sampai tekanannya habis. Dulu2 saya pon penakut nak guna pressure cooker ni, selalunya minta cik HB yang supervise. Tapi sekarang dah ok dah....hehehe.

Untuk makluman penggunaan periuk tekanan yang selamat, boleh baca kat SINI.

Back to sup tulang, sementara menunggu tulang direbus dalam periuk tekanan, boleh sediakan bahan2 menumis. Tumbuk bawang merah (5-6 biji), bawang putih (3-4 ulas), halia (dalam 1-2 inci) sampai lumat. 

Lepas dah selesai rebus tulang dalam periuk tekanan, dah tunggu tekanannya habis keluar, baru buka penutup periuk tekanan. 

Dalam kuali/periukberasingan tumis bahan2 yang ditumbuk tadi bersama dengan rempah ratus yang dah tersedia ada dalam pek bunjut Sup Tulang (jenama kegemaran saya Adabi) kecuali sup bunjut. Sup bunjut tu campak dalam rebusan tulang tadi. Tumis sampai naik bau. Saya suka dia garing2 sikit. Masukkan sikit air rebusan tadi dan kacau (supaya dapat kaut sekali rempah tumisan yang melekat kat kuali). Lepas tu tuang tumisan tu ke dalam rebusan tulang tadi. Nyalakan semula api periuk tekanan yang ada rebusan tulang tapi jangan tutup dengan penutupnya.

Masukkan 2-3 kentang yang dah dikupas kulit dan dipotong empat (optional). Masak rebusan tadi sampai kentang lembut. Tambahkan garam secukup rasa. Kalau ada dan suka dengan batang seleri dan tomato pon boleh masukkan sebelum matikan api.

Lepas tu boleh la dihidangkan dengan taburan daun sup dan bawang yang dicincang halus dan bawang goreng. Dan kalau suka pedas boleh juga tabur cili api yang dipotong.










No comments: