Thursday, May 28, 2015

Nasi Lemak Sambal Sotong



Me and nasi lemak ada love-hate relationship...hehehe. Kadang2 rasa mcm senang sgt nak masak nasi lemak, ada masa mcm rasa complicated sgt nak masak nasi lemak. Tapi kalau ketika nak masak nasi lemak tu dah siap ada cili kisar dalam peti ais, laju je nak masak nasi lemak ni.

Nasi lemak guna beras basmati mmg sangat la sedap. Nasinya akan jadi peroi mcm nasi lemak kukus. Tapi sebelum tu rendam dulu beras dalam 20-30 minit supaya berasnya menjadi lagi panjang bila dimasak. Apa2 pon jenis nasi guna beras basmati, that is the golden rule saya belajar tentang beras basmati.

Nasi Lemak

Nasi lemak saya dimasak guna santan kotak. Selalunya utk 3-4 pot beras, saya guna satu kotak santan yg saiz kecil. Lepas tu campur air secukupnya. Letak daun pandan yg disimpul dan juga secubit halba. Saya juga suka letak sedikit halia yang dihiris, nak bagi nasi bertambah harum. Lepas tu masak guna periuk nasi elektrik macam biasa.

Sambal Sotong

Untuk sambal, macam biasa perlu ada cili kering kisar. Berapa banyak nak bubuh terpulang pada tahap kepedasan yang disukai. Ada setgh cili bubuh sikit pon dah berapi. Saya tak suka cili api jenis yg pedas2. Sebab anak2 saya nanti tak boleh makan. 

Sediakan bawang merah (dalam 10 biji), 4-5 ulas bawang putih. Kisar bersama dengan sedikit belacan bakar dan cili kering (kalau belum ada cili kisar, rebus sebentar cili kering yg dipotong2, kemudian tapis. dan buang biji2nya. Lepas tu masa nak blend masukkan sikit minyak masak supaya biji cili yang masih ada dikisar halus.)

Lepas tu panaskan minyak masak dan tumis bahan2 blend tadi. Ada org ckp tumis sambal kena pakai minyak banyak baru sambal sedap. Saya tak ikut bab tu sbb saya health concious sikit. Saya letak minyak berpada2, asal bahan2 kisar boleh ditumis. Proses tumis sambal makan masa sikit sbb kita kena pastikan cili betul2 garing. Kalau nak tau dah garing ke belum, warna tumisan akan jadi merah gelap dan naik minyak. Kalau agak2 kering masa proses nak garingkan sambal tu, letakkan air sikit from time to time utk elakkan tumisan melekat kat kuali dan hangus.

Bila dah garing, masukkan gula dan garam. Lepas tu masukkan sotong. Sotong ni dia banyak air so jangan tambahkan apa2 air dulu. Biarkan sampai sotong dah masak dan air sedikit kering. Bancuh sedikit air asam jawa lepas tu masukkan dalam sambal dan kacau sebati. Masukkan juga bawang besar yg dipotong bulat2. Check rasanya, dan kalau perlu tambah garam/gula secukupnya. Lepas tu boleh matikan api.

Condiments

Untuk lauk sampingan nasi lemak atau pun mat saleh sebut condiments, boleh la sediakan telur rebus, ikan bilis goreng dan kacang tanah goreng dan juga timun.


No comments: