Friday, February 13, 2015

Chicken Puff


Setiap hari tugas saya sebagai seorang ibu adalah menyediakan sarapan dan bekal sekolah anak2. Saya jenis orang yang suka pada variety so saya sentiasa cuba sediakan menu yg berlainan setiap hari supaya anak2 tak bosan tapi sihat dan sedap. Dan juga mudah sbb saya ibu yang bekerja jadi memang terkejar dengan masa.

So chicken puff ni antara menu yang saya buat utk sarapan dan bekal sekolah. Guna pastri frozen Kawanku, penyediaan chicken puff ni tak lah susah mana.

Untuk inti ayam, resepinya:

Isi ayam - saya guna bahagian dada, yang dipotong kecil2.
Sayur campur frozen
2-3 ulas bawang putih - cincang
1/2 biji bawang holland - cincang
Serbuk lada hitam dan garam secukupnya
1/2 cawan sup cendawan - saya guna mushroom soup Campbell. 
Kulit pastri secukupnya.

Tumiskan bawang putih dan bawang holland sampai naik bau. Masukkan isi ayam. Biarkan sampai masak. Kemudian masukkan sayur campur. Kacau sebati. Masukkan sup cendawan. Biarkan sampai kuah pekat. Masukkan garam dan serbuk lada hitam secukup rasa.


Untuk sediakan puff:

Ambil sekeping kulit puff yang dah dinyahbekukan pada suhu bilik. Kelar separuh bahagian segitiga. Letakkan sedikit inti puff diatas bahagian yang tidak dikelar. Tutup dengan bahagian yg dikelar. Tekan dengan garfu bahagian tepinya. 

Ulang semula proses diatas untuk kulit puff yang lain.

Susun atas dulang pembakar dan sapu dengan kuning telur. Bakar pada suhu 180C selama 25-30 minit. Sebelum masukkan puff, pastikan oven dipanaskan dulu sekurang2nya selama 10 minit.


No comments: