Friday, February 6, 2015

Victoria Sandwich


Dah lama saya tak update blog ni. Sibuk menguruskan kerjaya dan rumahtangga. Macamana pon jiwa saya masih suka kepada memasak. Hari2 tetap memasak dari pagi utk sarapan dan bekal anak2 ke sekolah, dan juga makan malam. Cuma masak benda2 baru tu jarang la. Ada jugak few new recipes I tried tapi x sempat nak amik gambar. Ada yg sempat amik gambar, tapi belum sempat masukkan dalam blog. Mungkin progressively saya akan buat. Bukan apa, bunyinya mcm syok sendiri tapi blog ini adalah diari masakan saya yg mmg tempat rujukan saya di dunia masakan. Walaupun hasilnya tak se gah pakar2 masakan yg lain, ianya bukti yg saya dah cuba dan mungkin boleh diperbaiki lagi di masa depan :)

Victoria sandwich ni antara resepi kek baru yang saya cuba. Dah lama dok geram nak buat kek nan satu ni sbb ramai betul yg share hasil pembuatannya. Kek era baru skrg ni yg saya perasan, org suka exaggerate on the decoration. It doesn't have to be with nicely decorated buttercream or icing but you can also put fresh colourful fruits, chocolates and candies. Saya follow IG The Kitchen Guardian, Bisous A Toi, Tamagolicious dan these bakers selalu present their cakes in colourful fresh flower mixed chocolates deco.

Untuk resepi, saya rujuk blog kak Azlita Masam-Manis. 

Bahan Kek

220 gm tepung kek
30 gm tepung jagung
secubit garam

Bahan-bahan ini perlu di ayak sebanyak 3 kali

250 gm gula castor
250 gm butter tanpa garam
2 sudu besar golden syrup
2 sudu teh esen vanilla
5 biji telur

Satukan gula, butter dan golden syrup dalam bekas pemutar dan putar hingga adunan kembang dan gebu.
Jangan lupa untuk scrap tepi mangkuk pemutar supaya adunan di pukul rata
Kemudian masukkan telur sebiji demi sebijik sambil di putar perlahan
Tambahkan esen vanilla dan terus putar hingga sekata
Tambahkan tepung yang telah di ayak
Kaup balik dengan spatula hingga rata
Tuangkan adunan dalam loyang 8 inc yang telah di sapukan butter dan di lapik dengan kertas pembakar.
Bahagikan adunan sama banyak dalam 2 loyang
Bakar dalam ketuhar yang telah di panaskan 15 minit awal dengan suhu 160C
Bakar kek selama 25 ~ 30 minit.
Jangan terlebih masa nanti ia keras 

Sementara menunggu kek kita masak sediakan krimnya pula jika anda sukakan kek yang berkrim. Kalau tak suka krim boleh terus sapukan jam atas kek.


Vanilla Cheese Krim
Resepi Oleh :  Rima

1 1/2 cawan Heavy Whipping Cream ~ ita guna non Dairy Whipping Cream
56 gm cream cheese
2 sudu besar lemon paste
Putarkan cream cheese dan lemon paste hingga lembut
Dalam bekas pemutar lain putarkan Whipping Cream hingga kental
Satukan cream cheese dan cream putar dan kaup balik rata
Masukkan dalam piping bag.
Kek yang dah sejuk kita potong bahagian atasnya yang keras
Letakkan satu keping kek atas lapik kek
paipkan cream di atasnya
Kemudian letakkan jam strawberry tadi.
Tutup dengan satu keping kek lagi
Ulang proses yang sama
Akhir sekali hiaskan kek dengan buah-buahan berries yang segar
Anda boleh juga ayakkan gula icing di atas buah-buahan tadi

Utk nota: saya tak buat sendiri jem strawberi. Dan sepatutnya guna jem strawberi yg berbiji2 tu tapi saya tersilap beli jem yg x begitu. Lepas tu saya pandai2 cairkan jem tu it's too sticky. Ended up my strawberry jam was runny! 


My end result mmg hodoh! If it not for the strawberries and blueberries, it would be very ugly! Saya memang bermasalah bab melepa dan mempaipkan whipped cream atau cream icing. Tak tau la samada nozzle yg sy gunakan tak sesuai ke atau apa. Lagi satu, how come u dont get irritated with the aftermath of icing works? 


But despite its ugliness, I must say this cake tasted so delicious! Credit to penyumbang resepi yang asal. Saya harap lepas ni mutu pembuatan kek ni boleh diperbaiki lagi. Mungkin kena pegi proper baking class kot?

No comments: