Monday, February 9, 2015

Garlic Rolls


Hari tu ada kawan share kat FB resepi garlic rolls dr FB Ringkas Tapi Sedap. Tengok rotinya sangat menarik. So saya pon try la buat sendiri. Tapi mcm biasa, when it comes to bread making, mesti lah saya gunakan breadmaker kesayangan. Saya risau kalau saya uli sendiri, silap2 tak naik roti saya nanti...hehehe.

Resepi saya cut & paste dr FB Ringkas Tapi Sedap:



Garlic Rolls
Bahan-bahan untuk roti:
3 cawan tepung gandum/tepung roti
1 cawan air suam
2 sudu besar gula
2 sudu besar yeast
1 sudu teh garam
2 sudu olive oil
Bahan untuk Garlic Butter Spread
50gm butter
2 sudu daun ketumbar (cincang)
5 ulas bawang putih (cincang)
Campurkan semua bahan2 diatas, biarkan pada suhu bilik
Cara-cara
Masukkan yeast dan gula kedalam 1 cawan air suam tadi. Biarkan seketika
Dalam bekas lain, masukkan tepung dan garam, kemudian tuangkan air suam yang telah dicampurkan dengan yeast dan gula tadi sedikit demi sedikit. uli hingga jadi doh yang lembut.
Kemudian, campurkan olive oil, uli hingga doh menjadi elastik.
Tutupkan doh dengan tuala lembap yang bersih, rehatkan doh selama 45 minit
Doh akan naik sekali ganda
Setelah adunan naik, tumbuk2 doh dan uli sekejap
Kemudian bahagikan doh kepada 2 bahagian.
Gelek doh dengan kayu pencanai setebal 1/2 inci
Sapukan 1 sudu garlic butter spead diatas doh dan gulungkan
Potong sama lebar doh kepada 4 bahagian
Kita akan dapat 8 potongan doh
Susun doh dalam tray yang telah disapu dengan butter
Tutup semula doh dengan kain lembap, dan rehatkan semula selama setengah jam supaya doh naik sekali ganda lagi.
Kemudian sapukan garlic butter spread di atas doh tadi
Sapukan kuning telur pada permukaan doh
Bakar doh dalam oven pada suhu 170-180C selama 25-30 minit


Komen saya pasal roti ni, saya rasa kena lebihkan sikit sapuan butter-garlic spread tu. Kalau ikut resepinya, dapat sikit aje spread tu. Saya cadangkan lebihkan amaun butter, bawang putih dan daun ketumbar utk dapatkan spread yg lebih. Tanpa sapuan yg banyak, roti ni rasa agak hambar.

Sangat sedap di makan panas2 dan cicah dengan sup cendawan. Tapi kalau nak kekalkan kelembutannya, jangan lupa simpan dalam bekas kedap udara ye.

No comments: