Sunday, February 8, 2015

Kueytiaw Kung Fu


Kueytiaw kung fu ni menu yang selalu anak2 saya order kalau kami keluar makan kat kedai makan tomyam. Sedap memang sedap tapi tau je la kos makan kat luar kan....dah la sikit je portion nya tu, harga pon boleh tahan mahal.

Tu yang cik HB cadangkan "why don't Ummi je la masak sendiri kueytiaw kung fu ni?"

So google la resepi dari Internet dan saya pilih guna resepi dari Potret Kasih

Yang bawah ni resepi cut & paste. Tapi mcm biasa, saya  tak ikut exactly it is. 

Resepi Kuew Teow Kungfu
  • 1oo g  kuey teow ( ambil secekak je untuk seorang makan )
  • 1 biji telur saiz besar ( kalau telur kecil 2 biji )
  • sedikit lada sulah
(Pecahkan telur, kacau  dgn lada sulah & celupkan kueh teow. Pastu goreng atas kuali, mcm telur dadar. Dah siap angkat dan letak atas pinggan)

Abaikan rupa kuali buruk kat dalam gambar tu...hehehe. Buruk2 pon mmg kuali kesayangan saya despite I have Tefal pans. Yang kuali murah dan dah buruk ni jugak yg best masak macam2 :)
Untuk kuahnya
  • Isi ayam secukupnya  ( jumlah bahan anggaran untuk seorang makan ) * Tak guna
  • daging batang pinang secukupnya * Tak guna
  • udang secukupnya
  • sotong secukupnya
  • Sayur-sayuran ( karot, kobis bunga, pak choi, kailan, cendawan tiram dll )
  • 2 ulas bawang putih
  • 2-3 sudu makan sos tiram ( saya campur sos tiram dengan 1 sudu kicap manis )
  • 1 sudu tepung jagung ( campur dengan sedikit air )
  • 2 cawan air stok udang ( kulit/kepala udang ditumbuk, campur air dan ambil stoknya ) * saya guna air biasa saja
  • 3 -4 biji cili padi ( diketuk atau ditumbuk)
  • minyak secukupnya untuk menumis
  • sedikit garam
Cara penyediaan
1. Tumis bawang putih hingga wangi kemudian masukkan daging dan isi ayam. Masak sehingga daging atau ayam agak empuk baru masukkan sos tiram, air rebusan udang, lada sulah dan bancuhan tepung jagung.
2. Bila mendidih masukkan sayur-sayuran, seafood, cili padi, lada sulah.
3. Bila sayur layu, sesuaikan rasa ( kalau dah masin tak perlu letak garam ) dan tuangkan kuah keatas kuey teow yang telah digoreng dengan telur tadi….
Ni versi kuah kueytiaw kung fu saya. Saya guna udang, sotong dan fish cake utk sumber protein. Sayur pula saya guna carrot, broccoli, cauliflowers dan sawi sikit. 

Anak2 cakap sedap walaupun saya tak guna cik aji utk penambah rasa. Saya mmg tak guna ajinomoto dalam masakan tapi not 100% my cooking is MSG-free. Sebab MSG mungkin ada dalam kicap, sos, dan  kiub ayam/ikan bilis dan mcm2 lagi. Tapi kalau makan kat kedai tu tak tau la berapa banyak cik aji/MSG yang ditambah ke dalam masakan utk sedapkan rasa.

I believe in order to make food tastes delicious, kena la gunakan bahan2 mentah yang baik dan segar. Again, hidup di zaman moden ini, bahan mentah yang baik dan segar dah semakin susah nak dapat dan juga mahal. So kadang2 demi convenience, kita pon pejam mata aje dan belasah je apa yg ada kan?

But for me, selagi kita mampu, kita cuba la yang terbaik ye?

No comments: