Friday, February 13, 2015

Masak Lemak Cili Api Siput Sedut


Ini kali pertama saya masak siput sendiri on my own. Masak lemak cili api siput sedut memang kegemaran cik HB dan anak2. Kalau makan kat kedai nasi campur, ada menu ni, memang menu ni menu wajib. Tapi tau je la kan kalau makan kat kedai...harganya mahal.

So cik HB tanya saya "U boleh ke masak macam ni?


I told him "well I can try...tapi you la kena basuh bersih2 dan ketuk muncung dia".


Which dia kata takde masalah.

Kebetulan pulak, kat pasar Durian Tunggal memang ada jual siput sedut ni. Saya beli tak tanya harga sebenar tapi jumlah harga utk seikat sayur kangkung dan sepeket 1kg siput sedut adalah RM10.50.

Which in my opinion, agak mahal la jugak. Patut la kat kedai makan pon jual mahal.

Then siput sedut ni memang banyak la selut dia. Cik HB kept his promise...berapa kali tah proses basuh, buang selut tu dibuat. Siap sental dengan berus lagi! Lepas tu rendam dengan air garam dan biarkan 1-2 jam. Tapi siput sedut tak mati2. Siap merayau keluar lagi dr besen. Saya mmg penggeli bab ni tapi anak2 excited tgk siput bergerak2.

Lepas 2 jam, boleh tgk siput memuntahkan lagi kotoran yang ada dalam losongnya. Kemudian cik HB ulang lagi proses mencuci lepas tu ketuk muncung atasnya utk buang bahagian lebih kurang 3 ruas dr muncung atas. Ini utk mudahkan proses menyedut bila nak makan nanti. Kalau x buang muncung atas tu, alamat sedut angin je la...hehehe.

Kalau rujuk resepi masak lemak cili api siput sedut di internet, kebanyakan yang share resepi akan campur dengan sumber sayuran yang lain. Macam cik Mat Gebu dia campur dengan keladi. Yang lain2,  ada yang campur dengan peria, ada jugak dengan nenas, macam2 la.

Bak kata blogger masakan favourite saya, Kak Gee "kita yang buat dia, suka kita la nak bubuh apa"

Hehehehe....saya suka tagline tu.

Resepi yang saya guna kali ini datang dari kak Azlita Masam Manis yang dia masak dengan pucuk ubi. Tapi saya pulak tak campur apa2 bahan sayuran lain. Saya rujuk resepi kak Azlita utk bahan2 asas dan cara memasak. 

Lainnya masakan masak lemak cili api resepi ini, masak lemaknya ditumis terlebih dahulu. Selalunya masak lemak cili api setau saya tak perlu tumis. Then ada tambah halia. Mungkin utk hilangkan bau hanyir siput sedut. 

Lepas tu saya punya versi saya tambah daun kunyit utk mengharumkan lagi masakan.

Resepi cut & paste dr blog Masam Manis.

SIPUT SEDUT MASAK LEMAK PUCUK UBI
Resepi Oleh : Pak Engku
Rujukan : Santapan Gulai Tradisi

1 kg siput sedut
2 ikat pucuk ubi * saya tak guna
5 ulas bawang merah ~ kisar halus
3 ulas bawang putih ~ kisar halus
2 inc kunyit hidup ~ kisar halus
2 inc halia ~ kisar halus
15 tangkai cipi padi ~ kisar halus
2 batang serai ~ di titik
500 ml santan 

Siput sedut di berus hingga bersih
Rendam sebentar dalam air garam untuk membuang kotoran seperti pasir dan lumpur
Potong bahagian ekornya
Cuci bersih dan toskan 

Pucuk ubi ambil bahagian pucuk daun yang lembut
Rebus hingga empuk, angkat dan toskan

Panaskan minyak, tumis bahan yang di kisar hingga harum
Masukkan santan, serai dan siput
Kacau perlahan atas api sederhana hingga masak
Masukkan pucuk ubi
Perasakan dengan garam
Masak hingga kuah sedikit pekat
Sedia di hidangkan

Alhamdulilah, cik HB dan anak2 kata sedap sangat masakan saya. Inilah yg isteri2/mak2 nak dengar kan? Biar berpenat-lelah memasak, asalkan suami dan anak2 gembira dengan masakan kita.

No comments: