Sunday, April 12, 2015

Daging Kaprau


Dah lama saya intai resepi Daging Kaprau ni dari blog Kak Gee aka Fauziah Samad. Banyak dah resepi dia yg saya cuba dan kebanyakannya tak mengecewakan. Tapi saya bertangguh nak buat daging kaprau ni sbb takde daun selasih atau Thai Basil yg menurut Kak Gee bahan utama yg buat resepi daging kaprau rasa sungguh sedap. 

Tu yang tahun lepas saya mula tanam sendiri pokok selasih demi nak mendapatkan daunnya yg segar utk masak resepi ni. Tapi pokok selasih saya asik diserang serangga perosak. Jenuh berperang dan akhir2 ni la baru naik cantik.


Ni la daun selasih bagi yg tak kenal. Gambar pokok lupa nak amik.

Resepi daging kaprau copy & paste entry Kak Jee:

BAHAN2:

250 gms daging batang pinang dihiris nipis (atau ayam)
2 sudu besar paste tomyam (Kjee guna paste Adabi)
cili api  diketuk2 (ikut kepedasan. resipi asal mesti pedas)
2 labu bawang besar (dibelah lapan dan dicerai2kan)
1 sudu besar kicap manis
1 sudu besar sos cili (Kjee guna sos cili Thai)
daun selasih (Kjee tak bubuh sebab tak ada. Ada daun selasih sedap sangat)

CARA:

Perap daging yang telah dihiris bersama 2 sudu paste tomyam selama ½ jam. Kemudian tumis 1 labu dulu bawang besar yang telah dikerat 8. Kemudian masukkan cili api yang telah ditumbuk kasar. Setelah agak garing, masukkan hiriisan daging yang telah diperap dan goreng hingga daging kecut.

Kemudian masukkan kicap manis dan sos cili dan terus goreng. Masukkan daun selasih yang telah dipetik2, dicuci dan ditoskan. Kemudian masukkan juga baki 1 labu bawang besar. Setelah bawang besar layu, padamkan api dan hidang.



Biar daging masak sampai air nak kering. 

Memang sedap lauk ni makan dengan nasi panas2. Cik HB saya yg cerewet tu siap tambah nasi berkali2...hehehe. Nampak mcm masak kicap tapi rasanya lain sangat2. 

1 comment:

adda syuhada said...

adda suka sngt daging kaprau nih..